CD Recensie: Sweet Bourbon – Night turned into day

Volgende week komt hij pas officieel uit, de nieuwe cd van Sweet Bourbon ‘Night turned into day”. Het eerste album met 11 eigen geschreven nummers. De opvolger van het in 2015 uitgebrachte album “Live at trianon”, opgenomen op 13-06-2015 tijdens een geweldig succesvol concert. Met nummers als; To the devil for a dime, Moth to a flame, I don’t need no doctor, The love that she once knew een cover van Walter Trout, T-bone shuffle ( T-bone Walker), You don’t love me.

SB-liveattrianon

Deze Nederlandse band werd opgericht begin 2014.

Het muzikale spectrum varieert van soulvolle blues, funk, soul, pop en crunchy bluesrock. Bestaande uit eigen nummers en arrangementen van blues grootheden als Cream, B.B. King, Mitch Rider, Peter Frampton, Roger Chapman om er maar een paar te noemen.

Voordat ik verder ga met de recensie ga ik eerst de band aan jullie voorstellen.

33-Sweet-Bourbon-Bourbonnettes..-850x459

De basisbezetting van de band is Chris Janssen – gitaar, speelde in Joint Venture en 14 jaar in de Bullfrog Blues Machine als bassist. Met laatst genoemde bracht hij mede een aantal Cd’s uit en was support act van o.a. John Mayall en Canned Heat. Platencontract Munich Records 2003 / 2005. Initiatiefnemer van Blues & Rock Festival Berg en Dal. Oprichter van Sweet Bourbon en vooral muzikant in hart en nieren.

Willem van der Schoof – Hammond orgel, Zelfstandig musicus / beroepsmuzikant. Gespeeld bij Oscar Benton Bluesband,Eelco Gelling Bluesband en begeleidde Amerikaanse Artiesten in Europa. Gastspeler bij verschillende Nederlandse bluesbands en wordt regelmatig ingehuurd als freelancer en voor studiowerk. Was te zien en te horen als gastspeler bij de Ori Naftaly Band tijdens hun Nederlandse tour in 2012. Daarna in 2013 heeft hij met deze band deelgenomen aan de IBC in Memphis en de halve finale gehaald! In dat zelfde jaar een Europese tour met Eric Steckel.Willem heeft in zijn lange carrière vele bijdrage geleverd op verschillende Cd’s. Onder andere van Julian Sas Band en The Chicago Hotrods met Kars van Nus.

Door de Dutch Blues Foundation, opgericht ter promotie van bluesmuziek en blues musici, is hij genomineerd voor beste Hammondplayer 2013! Speelt naast Sweet Bourbon & Bourbonnettes bij Kroppo’s Bluesband. De beroeps carrière van Willem is zeer indrukwekkend!

Roeland van Laar – basgitaar, Speelde in Powerrock formatie SideKicks en Metalband Highwire.
Demo van Highwire werd uitgeroepen tot demo van de maand in de Aardschok Metal Hammer, vervolg CD “Metal in Rocks Vol III”.
Speelde in diverse bluesrock formaties in het Nl clubcircuit en heeft studiowerk gedaan.

Martijn Cuypers – drums, dagelijks beroep grafisch vormgever bij ddng.nl. Als 10-jarige begon zijn muzikale carrière als tamboer bij de lokale dorpsharmonie Echo der Kempen in Bergeijk. Later was hij een fanatiek consument / producent van muziek zoals Ragtime, volksmuziek, funk, Nederlandse pop en blues & rock. Daarnaast was hij actief instructeur van de fanfare Theodatus in Luyksgestel nl.

Martijn drumde bij bands als The Plausible Pleasure Ragtime Band, Moeder Delirium, 5 Knuckle Shuffle, Hot Leggs en vele obscure percussiegroepjes. Met een ruime ervaring verhuist van het noord-brabantse Bergeijk naar het gelderse Bemmel.

Heeft iets met whiskey (Schots, single malt, geen ijs). Speelt naast Sweet Bourbon ook bij LQR, een feestelijke folk-rock band. Met deze band heeft hij vier CD’s opgenomen.

René van Onna – zang, al ruim 25 jaar zanger van the B Machine (rock, soul, funk) en nu eindelijk in een moddervette bluesrock band beland. Vindt Jack Bruce en Paul Rodgers de beste zangers ooit!

Dan zijn er nog de Bourbonnettes: Marjolein de Buijzer en Eudia Purperhart. Zij zijn te horen op “Live at Trianon”. Echter stopte ze met de backings door drukke werkzaamheden waarna Sonja Walters en Suzan Wattimena het overnamen. Wat later werd Laura van der Vange toegevoegd als stand-in en ontpopte zich als een prima Bourbonnette.

cd-night

Nu verder met de recensie: de cd opent “2nd Wallstreet”, een lekker crunchy gitaarriff word aangevuld door de klanken van de hammond. Klinkt lekker funky een goed begin! Het volgende nummer “Texas woman”, zoals de naam al verraad een heerlijk Texas blues nummer, Stevie Ray Vaughn word zelfs nog genoemd in de tekst. Brilliant! Nummer 3: Cool down, begint met funky drums en bas voordat de rest van de band invalt. Het nummer gaat over het gehaaste leven wat we tegenwoordig leven. We komen altijd tijd te kort. Of gaat de tijd te snel, zijn we zelf te gehaast…..Cool Down!! Dit nummer is overigens uitgebracht als single. Nummer 4: Blue wonder, een heerlijke ballad waar verschillende muzikale invloeden te horen zijn. Nummer 5: Kicked me out, “a real bluesnummer”, Soms is het moeilijk te geloven dat je geliefde verteld dat ze niet meer van je houd. En je vraagt om te vertrekken en een nieuw slot in de deur plaatst zodat je niet meer binnen kunt. Nummer 6: I don’t care; als je geld genoeg hebt maak je je niet druk hoe je het uitgeeft. “Who will have my money now? It might be a banker or a hooker. Rather rosy cheeked & bushy tailed than having a lot of money in the bank”. Nummer 7: This year’s destination, neemt ons mee naar New Orleans, jazz blues gecomineerd met de oorspronk van de African-American blues. Mooi! Nummer 8: Got to say goodbye to you, dit vind ik persoonlijk het mooiste nummer van de cd. Zoals ze zelf zeggen is dit nummer geïnspireerd door ZZ Top, maar zelf hoor ik hier eerder invloeden in van Walter Trout. Top Nummer!! Nummer 9: Blinded, een blues jazz arrangement geïnspireerd op een thema door jazz gitaarspelers, Bucky Pizzaelli en Frank Vignola. Wees voorzichtig als je een vrouw oppikt in een smoezige bar. vertrouw dat soort vrouwen niet! “I met her in a bar, in purple neon light…….was het Darling Nikki? Waar Prince over zong? Sorry mn fantasie staat een beetje op hol…hahaha. Nummer 10: Swan, een ballad over relaties, ze vallen tegenwoordig al snel uit elkaar en vaak heb je er later dan spijt van. We doen elkaar pijn en verliezen al snel de controle. Misschien moeten we een voorbeeld nemen aan zwanen die blijven tot de dood hun scheid bij elkaar. Ook een heel mooi nummer met een zeer herkenbaar thema. En dan zijn we toegekomen aan het laatste nummer: Enfants Terribles, een muzikaal jazz-fusion nummer waar Willem van der Schoof lekker uit zn dak gaat op de hammond. Ik hou ervan!

Eind conclusie: Sweet Bourbon, levert hier een gekwalificeerde cd die benoemd mag worden als de “New Blues Sound”.

Op Zaterdag 23 September 2017 is de officiële cd presentie, wil je daar bij zijn kijk dan voor meer info op hun website: http://www.sweetbourbon.nl