Sign O the Times Film Review

Ergens in November op een zaterdag 1988, ging ik samen met mn zusje naar de bios, eindelijk kwam hij op het witte doek de lang aangekondigde nieuwe concert-film van Prince – Sign O the times. We waren al verwent met overweldige Sign O the times tour in 1987 en in Augstus van 1988 met de Lovesexy tour. Alle 2 fantastische shows, Prince was in topvorm in de jaren “80!

Sign O the Times is echt een film die je gezien moet hebben! Vijfentachtig minuten pure Prince-passie, uitstekende zang, dans en muziek. De meeste concert-films laten teveel het publiek zien, maar dat is hier niet het geval. Je waant je echt bij een Prince concert. Je komt gewoon ogen tekort om alles te kunnen bevatten wat er allemaal op het podium gebeurd. Als je een film net als Purple Rain verwacht, moet ik je teleurstellen. Hier zien we Prince op zijn best waar bij thuis hoort: op het podium! Opgenomen in Ahoy – Rotterdam en gedeeltelijk in de Paisley Park Studio’s ,gemixt met videoclip achtige beelden.

30 Jaar later – 22 November 2017 Sign O the times draait weer in de bios. Ik had met vrienden afgesproken om het weer te gaan zien. Marloes was al op tijd aanwezig en zat al Princeheerlijk in de foyer in een luie stoel op ons te wachten met de kaartjes. Ze overhandigd me een kaartje ik kijk en kan het bijna niet geloven….Stoel 7!

Mijn hart maakt een sprongetje….voor de niet Prince fans zal ik dit even uitleggen. 7 is een magisch nummer als het om Prince gaat. Als eerste is hij geboren op 7 juni, dan het album 3121 als je dat bij elkaar optelt 3-1-2-1 = 7, Paisley Park Studio’s heeft nummer 7801, opgeteld is dat 7+8+0+1= 16 1+6=7, dan heeft hij nog een nummer geschreven 7!!
Als iedereen er is en we de nodige versnaperingen hebben ingeslagen gaan we richting te zaal. Gaan zitten en….

De film begint met het voorbij suizen van een “Crystal Ball” ( die trouwens heel de film door voorbij komt suizen). Dan zien we neonreclames aan en uit flitsen. Afwisselend worden drank, eten en sex aangeprezen op het witte doek. Dan zien we een smal straatje en wie komt daar om de hoek? Prince, in gedachten verzonken. Dan hoort hij plotseling de geluiden van een ruzie tussen twee geliefden uit een achterliggend steegje. Hij blijft staan luisteren. Cat heeft ruzie met haar geliefde (Greg Brooks) over vertrouwen.
Ze gaan er heftig op los, Greg met een vrouw in zwarte kleding (Katy Lasley, een M’pls Area model). Uiteindelijk rent Cat hevig geëmotioneerd weg en Prince rent achter haar aan.

Prince & Cat,

Als de klanken van Sign O the times beginnen zien we het tweetal samen terug op het podium. Prince met zijn peach gitaar en Cat dansend in rook en felle spots. Halverwege het nummer komen de andere bandleden marcherend het podium op met een grote trommel. We zien ze ook close-up in beeld; Altanta Bliss, Wally Safford, Greg Brooks, Eric Leeds, Levi Seacer jr., Miko Weaver, Boni Boyer, Dr. Fink en Sheila E.
Als de song is afgelopen veranderd de stemming totaal in een wild rock ritme “Play in the sunshine” begint ergens in het nummer kondigt Prince Sheila E. aan die een waanzinnige drumsolo geeft. Als ze haar solo heeft beeindigd zegt Prince : “Not bad 4 a girl”. Dan vloeit het nummer over in een korte versie van “Little Red Corvette” ( de enige song in de film die niet van het album “Sign O the times komt maar van het album 1999). Prince zegt op het einde “Tonight we get off”en de band begint met het intro van “Housequake”
Shut up already, damn!
Tell me who in this house know about the quake?
(We do)
I mean really, really
If you know how to rock say ‘yeah’ (yeah)
If you know how to party say ‘oh yeah’ (oh yeah)
But if you ain’t hip to the rare house quake,
Shut up already, damn!

Prince danst, springt wervelt en kreunt en zingt zich door de song heen. Wat hij eigelijk heel de film lang doet, adembenemend gewoon! Als het zwoele intro van “Slow Love” begint, zien we Cat en Greg elkaar omhelzend zitten, dan probeert Prince Cat te verleiden en scheurt zijn blouse open. Dan krijgen we een shot van de sterren en de maan en neonreclames. Bijna aan het einde van de song lijkt het Prince te lukken om Cat voor zich te winnen, want Cat & Greg hebben weer ruzie en gaan vervolgens uit elkaar…….

Het intro van “I could never take the place of your man”, begint met een drumsolo gevolgd door de piano van Boni Boyer. Even later zien we Greg aan de bar bij Wally die zijn problemen met Cat verteld, dan komt Cat binnen en zegt tegen Greg dat ze met hem wil praten. Maar daar heeft hij totaal geen zin in en rent hard weg. Cat kijkt verdrieting en Wally zegt: “Baby, you got tears in your eyes isn’t it”. Cat: “Wally, what am I gonna do”. Prince die Cat ziet zegt: “Uptown, let’s dance”. Cat ziet Prince en loopt naar hem toe. De rest van het verhaal zit verwerkt in de tekst van het nummer (I could never take the place of your man). Prince blijft haar afwijzen en dan gaat Cat er maar met Wally vandoor terwijl Prince uitbarst in een snerpende gitaarsolo….

We zien Cat kronkelend dansend in beeld op het intro van “Hot Thing”. Dan volgt er een stukje wat ik eigelijk niet zo goed kan plaatsen. Vond het 30 jaar al een beetje vrouwonvriendelijk en dat vind ik eigelijk nog steeds. Of neem ik het te serieus en is dit Prince humor?!? Of gaat het lied over een prostituee? Prince, Greg en Wally komen aangelopen. Prince die Cat ziet zegt: “Hey fellows look!”, vraagt vervolgens aan Wally: “Do U want her”, waarop Wally met een “Yeah”, antwoord. Prince zegt:”Me 2!”en roept vervolgens tegen Cat: “Come here baby, I wanna talk 2 U “. Cat loopt naar Prince die “Hot thing” tegen haar schreeuwt. Cat rent weg en Prince rent er achteraan. Hij stopt bij de microfoon en begint met zingen; “Hot Thing, barely 21, hot thing looking 4 big fun…ect

Ergens in het nummer zien we Prince tussen Cat haar benen doorschuiven en trekt met zijn tanden het rokje van haar naar beneden. Hij staat op en rent met het rokje in zijn mond het podium rond. Eerst staat Cat een beetje verbaasd te kijken in een gele bikini, dan rennen ze achter elkaar aan, heel het podium rond tot ze op het hoogste punt van het podium zijn aangekomen. Komt er een bed omhoog in de vorm van een hart, dat vervolgens met Prince en Cat erop weer naar beneden gaat.

De film gaat verder met een cover van Charlie Parker – Now’s the time, waar we Greg en Wally met geld zien gooien. Vervolgens beginnen ze te vechten, terwijl elke bandlid een solo weggeeft.

Ik vond de drumsolo van Sheila E. waanzinnig!!! Ze ging te keer alsof haar leven ervan af hing, geweldig goed ! Greg en Wally zijn intussen weer van het podium verdwenen en de videoclip van “U got the look”, begint……..

“Here we R folks! The dream we all dream of, boy versus girl in the world series of love”. Hij droomt van neonreclames, stukjes van liveoptredens en van een meisje (Sheena Easton), dan ziet hij in zijn droom de bandleden naar het podium lopen. Hijzelf loopt er gapend achteraan. Het intro van “U got the look”, begint. Sheena Easton verschijnt weer, Prince is helemaal gek van haar en probeert haar voor zich te winnen terwijl ze omringt is door dansers die haar steeds aanwijzen. Cat kijkt jaloers toe en wordt het gedoe beu en sleept Prince mee naar de top van het podium terwijl hij zijn gitaarsolo speelt. Cat heeft Prince in haar armen terwijl hij wakker schrikt. De nachtmerrie is over…

Cat ligt op haar bed te denken en grijpt naar de telefoon. Ze draait een nummer en wacht enkele minuten maar er neemt niemand op. Dan zegt ze: “Why is he a wolf dressed like a lamb? Why does he want to be free?” Dan kijkt ze uit haar slaapkamerraam en ziet Prince staan met zijn peach gitaar. “If I was your girlfriend” begint. Het nummer eindigd met een sexy scene tussen Prince & Cat die op weg zijn naar een verhoging van het podium waar de neonletters B – E – D branden. Het spotlicht wordt donkerder en Prince maakt zijn broek los. De neonlichten Love en Sex flitsen…..

Dan zien we Cat weer die uit haar raam kijkt, Prince komt door het smalle straatje heen gelopen en stopt voor een etalage. Hij kijkt in de camera en zegt: “Come here, closer….closer, I want 2 show U something”. We zien een kussen in de vorm van een hart met een ring met een rode steen er bovenop. Hij zegt vervolgens: “Isn’t that nice?”
Dan zien we een shot van het publiek en waan ik me even 30 jaar terug in de tijd. En zie mezelf weer staan met mn zwarte spijkerbroek en peach shirt, flitsend met een aansteker!! Want dat was de dresscode: wear something peace & black.
“Forever in my life” begint en Prince geeft Boni Boyer een kans om ons te laten horen en zien hoe goed ze kan zingen, echt fantastisch!!! It’s gospel time!! Er is actie, bijna teveel
om in één keer te bevatten.

De volgende song is “It’s a beautiful night”, Prince springt van het verhoogde podium, neonlichten flitsen van alle kanten. Greg komt het podium op en begint samen met Prince en Cat te dansen. Tijdens het nummer ruilt Prince met Sheila E., hij gaat drummen zij gaat rappen. De rest van de band staan achter haar omarmd met elkaar te dansen. Vervolgens lopen ze in een soort polonaise achter Sheila E. aan, naar de zijkant van het podium en lopen dan weer terug naar het midden. Wally, Greg, Levi en Miko dansen samen en Cat danst met Sheila E. Vervolgens slaat Cat op de maat van de drums de vier mannen op de grond en geeft zichzelf een pluimpje. Het blijft een leuk stukje zeker dat shot als we Prince grijzend achter de drums zien zitten.
Sheila E. zegt: “Come on, clap your hands”. Dan begint het feest pas echt! Iedereen danst en swingt over het podium. Als het nummer is afgelopen krijgen we een ban-de-bom teken, een hart en kruis te zien. We zien Prince met een kruis op zijn linkerwang en vervolgens begint hij het intro van “The Cross” op zijn gitaar te spelen.

Boni Boyer zit op het verhoogde podium en gooit rozeblaadjes naar beneden. Prince zingt en wij zien het : “Ghetto’s 2 the left of us, Flowers 2 the right”. We zien ook Cat en Greg die elkaar innig omhelzen en Prince die zijn handen in elkaar vouwt en een buiging maakt. Tijdens het nummer zien we ook shot’s uit vorige songs, zoals de ruzie die Cat met Greg had in de bar tijdens “I could never take the place of your man” en cat die uit haar slaapkamerraam naar buiten kijkt. Het nummer eindigd in en prachtige gitaarsolo en Boni Boyer die rozeblaadjes opvangt…..THE END
We blijven nog even zitten en zien na de credits nog een boodschap van prince. Wil je weten wat, ga dan de film zelf bekijken. Dat kan nog tot zondag 26-11-2017  in diverse bioscopen in Nederland.
En we kletsen nog even na, iedereen heeft geweldig genoten!! Mensen lopen de zaal uit en wij blijven maar gezellie zitten kletsen. Totdat er dame van de Pathe naar ons komt en zegt dat we nu toch echt de zaal moeten verlaten. We zouden hem nog wel een keer willen zien…..maar helaas dat gaat niet! Misschien over 30 jaar weer een reunie?